Johtamisen Uusi Musta -5-

Johtamisen Uusi Musta -blogissamme nostamme keskusteluun inspiroivia näkökulmia johtamiseen. Vuoden 2020 lopuksi teimme mielenkiintoisen kierroksen nähdäksemme, miten johtaminen näyttäytyy nyt erilaisille toimijoille.

Vierailimme

SPORTS CAR CENTERISSÄ, FOIBEKARTANOSSA, SUOMEN YRITTÄJÄNAISISSA, SUOMEN METSÄYHDISTYKSESSÄ, TYÖTURVALLISUUSKESKUKSESSA, HUMAKISSA JA SUOMEN WORLD VISIONISSA. TERVETULOA MUKAAN!

Työturvallisuuskeskuksen toimitusjohtaja Rauno Hanhela tietää, miten olennaista on pyrkiä palvelemaan juuri tässä ajassa ja ajan erityispiirteet huomioiden. Siinä missä valtava määrä koulutuksia siirrettiin verkkoon jo maaliskuussa, on Työturvallisuuskeskuksessa sen jälkeen lähdetty vahvasti nostamaan esiin etätyöskentelyn ja etäjohtamisen teemaa. Rauno korostaa, että heidän tehtävänään ei ole palvella vain työturvallisuusvastaavia vaan palvelun kohteena on koko työyhteisö, niin työntekijät kuin myös esimiehet ja johtajat.

Työturvallisuus – Fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden summa

Työturvallisuuskeskus on työmarkkinajärjestöjen hallinnoima asiantuntijaorganisaatio, joka tekee laajasti yhteistyötä työelämän eri toimijoiden kanssa. Työturvallisuuskeskus tarjoaa palveluja työpaikoille työturvallisuuden kehittämiseen ja työsuojelun yhteistoiminnan parantamiseen. Työturvallisuuskeskus tarjoaa tietoa, koulutusta ja välineitä turvallisten ja terveellisten työolojen kehittämiseen ja ylläpitämiseen. Yhteistoimintahenkilöt, esimiehet ja asiantuntijat saavat syventävää, toimialat huomioivaa tietoa ja tukea turvallisten ja terveellisten työolojen kehittämiseen. Johdolle työturvallisuuskeskus tarjoaa tietoa työturvallisuuden hyödyistä ja välineitä työturvallisuuden johtamiseen.

Rauno Hanhela on työskennellyt viisi vuotta Työturvallisuuskeskuksen johtajana. Hän on noussut tehtäväänsä asiantuntijaroolista ja kokee että omasta substanssiosaamisesta on johtamisessa myös hyötyä. Hän kertoo kuitenkin hauskasti: ”Alussa oli vaikea ymmärtää, että johtaminen on ihan oikea työ, eikä oma työ ole enää niin konkreettista. Se vaatii opettelua, että ei uppoudu yksityiskohtiin vaan rakentaa kokonaisuutta.”

Johtaminen ei ole vain oman organisaation
vaan myös verkoston johtamista

Keskustelua käydään niin työmarkkinajärjestöjen, muiden sidosryhmien kuin myös niin sanottujen loppukäyttäjien eli eri työpaikkojen edustajien kanssa. Keskustelua käyvät monet asiantuntijat ja on tärkeää antaa aikaa työstää omaa näkemystä ja on arvostettava kyseenalaistamisen myönteistä voimaa. Näin johtaminen on koordinointia ja suhdetoimintaa, monien lankojen yhteen vetämistä.

Työturvallisuuden käsite laajenee

Kun perinteiset työturvallisuusriskit alkavat monilla työpaikoilla olla hyvin hallinnassa, voidaan painopistettä siirtää uusille alueille. Kun mietitään sekä hyvinvointia että tuottavuutta lisäävää työtä, nousee tarve määritellä työturvallisuus entistä täsmällisemmin. ”Ihanteellisia työolosuhteita tulee tarkastella fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten tekijöiden kautta”, Rauno toteaa.

Tunnetuinta toimintaa on Työturvallisuuskortti, jolla jo yli kaksi miljoonaa suoritusta. Sen rinnalla on jo noin kymmenen vuoden ajan ollut myös Työhyvinvointikortti, joka sekin on suoritettu jo noin 30 000 kertaa.

Vuodesta 2020 ja sen haasteissa on onnistuttu erinomaisesti. Kaikki koulutukset on viety verkkoon jo maaliskuussa – ja homma toimii. ”Onneksi meillä olivat valmiudet kunnossa niin alustojen kuin myös osaamisen osalta. Asiantuntijat ovat tukeneet toisiaan ja asiakaskunta on saanut siirtyä verkkoon vaiheittain – osa jo keväällä, osa syksystä. Nyt voimme todellakin sanoa elävämme uutta normaalia”, Rauno kertoo. Koulutuksista on tullut erittäin hyvää palautetta niin asiakkailta kuin myös kouluttajilta. Erinomaisena lisänä on myös verkkokoulutusten helppo auditoitavuus, millä on paljon merkitystä, kun auditoitavia Työturvallisuuskorttikoulutuksia on toteuttamassa 1500 kouluttajaa yli 600 organisaatiossa.

Tässä ajassa tärkeät etätyön asettamat uudet vaatimukset:

”Työturvallisuuskeskuksen sivustolta löytyy hyvää ohjeistusta etätyön tekemiseen ja johtamiseen. Myös etäjohtamisen koulutuksia järjestetään.”

Rauno muistuttaa siitä, että etätyön periaatteista ja käytännöistä on sovittava. On myös mietittävä, millaista tukea tarvitaan. Miten esimerkiksi toimia, kun osa työntekijöistä kaipaa paljon enemmän sosiaalista kontaktia? Hän on kiitollinen omalle henkilöstölleen, joka on aktiivisesti rakentanut virtuaalisia kahvihuoneita ja yhteisiä lounaita. Verkkoyhteyksien varma toimiminen on myös ollut ratkaistava asia. Johtamiselle ja esimiestyölle etätyöskentely on haaste. Rauno haluaa nostaa kuitenkin esiin myös mahdollisuudet, kuten vaikkapa sen, että yksilöllisen keskusteluajan järjestäminen voi olla jopa helpompaakin kuin aikaisemmin.

On tärkeää että asiakkaat löytävät
Työturvallisuuskeskuksen hyvät palvelut

Sivustoilta löytyy valtava määrä julkaisuja – maksullisia, maksuttomia ja verkossa selattavia. On artikkeleita, oppaita, ohjeita. Luettavan materiaalin ohella löytyy videoita, animaatioita ja podcasteja. Lisäksi on toteutettu somekamppanjoita, webinaareja ja verkkosparrauksia. Nämä palvelevat sekä työsuojelualueen toimijoiden lisäksi kaikkia työntekijöitä, sekä esimiehiä ja johtoa.

Ohje tuoreelle johtajalle

”Johtamisen alkuvaihe on tärkeä ja siihen on hyvä ottaa tukea – se nopeuttaisi oivalluksia. Ei niinkään johtamiskoulutusta, vaan huolehtisin siitä, että on joku, jonka kanssa keskustella johtamisesta. Johtajan on tärkeää sisäistää oma rooli ja tehtävä nopeasti – ja samaan aikaan myös miettiä, millaisen roolin ottaa. Samalla kun pyrkii kohti uutta, karistaa vanhaa.”
”Ehkä myös hallituksen roolissa voisi olla miettiä sitä, miten voidaan vahvistaa aloittavan johtajan tukea ja perehdytystä”

Haastattelijana Sari Ajanko, Leadership Coach

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.