Johtamisen Uusi Musta -1-

Johtamisen Uusi Musta -blogissamme nostamme keskusteluun inspiroivia näkökulmia johtamiseen. Vuoden 2020 lopuksi teimme mielenkiintoisen kierroksen nähdäksemme, miten johtaminen näyttäytyy nyt erilaisille toimijoille.

Vierailimme

Sports Car Centerissä, Foibekartanossa, Suomen Yrittäjänaisissa, Suomen Metsäyhdistyksessä, Työturvallisuuskeskuksessa, Humakissa ja Suomen World Visionissa. Tervetuloa mukaan!

Sports Car Centerin toimitusjohtaja Markus Freund näkee kaikkina aikoina loputtoman määrän mahdollisuuksia. Markuksen oma johtamiskausi alkoi finanssikriisin aikaan ja hän osaakin nähdä kriisiajassa paljon mahdollisuuksia. Monien mahdollisuuksien näkemiseen liittyy myös se, miten tärkeää on kirkas suunnan hahmottaminen.

Vuonna 1984 perustettu Oy Sports Car Center Ab (SCC) on suomalainen ja puhtaasti yrittäjävetoinen yritys. Sen toimipaikat sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Tuusulassa, Turussa ja Jyväskylässä sekä Ruotsissa ja Virossa. Yhtiö edustaa mm. Jaguar ja Land Rover -merkkejä, ja palvelee laajemminkin premium- ja exclusive-segmenteissä.

Markus Freund on tekijätyyppi, joka on harrastanut autoja jo 13-vuotiaasta. Opintielle Markus houkutteli itsensä yhdistämällä lukion ja autoalan perustutkinnon. Autoalalla hän työskenteli myös Etelä-Amerikassa, jonne hän muutti kesken lukion vanhempiensa kanssa. Lukion jälkeen luontevilta tuntuivat kaupalliset opinnot. Ensimmäinen päällikön paikka Auto-Aritan vaihtoautopuolen vetäjänä oli antoisa ja vaativa paikka treenata johtamistaitoja jo 24-vuotiaana.

Perinteisen urapolun sijaan Markusta kiinnosti yrittäjyys ja vuonna 2009 29-vuotiaana hän lähti mukaan Sports Car Centeriin. Finanssikriisi kasvatti nopeasti ymmärrystä kansainvälisen kaupan mahdollisuuksista kuin myös rohkeutta. Markus on kiitollinen yhtiökumppanille, jolla oli uskallusta ja rahoitusosaaminen hallussa.

Kun vaimon työt kutsuivat Meksikoon vuonna 2012, Markus vietti siellä noin puolet ajasta kaksi seuraavaa vuotta. Tämä toi tilaisuuden olla yrityksessä vahvasti mukana ja myös ottaa etäisyyttä.

Markuksen johtamisen teesit ovat automiehelle sopivat

”Täytyy tietää, mihin pyrkii. Ei voi vain ajella sumussa, vaan on oltava selkeä suunta.”

Voimakas kuva tavoiteltavasta määränpäästä on ollut aina olennainen ja kaikki kaavailtu on myös toteutunut. Vaikkakin hän täsmentääkin: ”ettei välttämättä niin tarkkaan, eikä suoraviivaisesti – eikä varsinkaan niin täsmällisessä aikataulussa”.

Markus on aina halunnut olla mahdollisuuksille avoin, tulivat ne sitten eteen millä tavalla tai elämänalueella tahansa. Vaimon työt toivat sitten toisenkin kotipaikan vaihdon Ruotsiin, mikä antoi Markukselle tilaisuuden tehdä yrityksessäkin avauksen siihen suuntaan.

Markus arvostaa hyvää ihmisjohtamista, ja ihailee tätä myös puolisossaan Maudissa. Omat ajatuksensa hän kiteyttää alleviivaamalla kuuntelun tärkeyttä ja että ihmisillä on tilaisuus oivaltaa asioita itse. ”Käskemällä saa aikaan vain aivotonta toimintaa – se ei johda syvempään ymmärrykseen”, toteaa Markus.

Markus kertoo olevansa vahvasti käytännön tekemisessä mukana ja pyrkivänsä matalaan hierarkiaan, vaikka yritys onkin tuntuvasti kasvanut. Henkilöstön määrä on hänen aikanaan noussut seitsemästä sataan ja toimipisteitä on lisätty kasvun myötä nopeassa tahdissa. Hänelle on tärkeää olla lähestyttävä ja säilyttää hyvät keskusteluyhteydet. ”En kysele asioita vain päälliköiltä, vaan yhtä hyvin työharjoittelijoilta, kun käyn eri pisteissämme.”

Korona-ajan haasteissa Markus toteaa, että kriisiä voi tarkastella myös mahdollisuutena laittaa pökköä pesään – aivan kuten hän yrittäjäuransa alussa toimi: ”Katselemaan jääminen ei ole vaihtoehto.” Hän kannustaa johtajia tekemään selkeitä päätöksiä: ”Mennään vaikka alaspäin – mutta tietoisesti. Suunta tarvitaan. Ei voida vain olla ja odotella.” ja hymähtää sitten perään: ”Ylöspäin meneminen on kuitenkin se mukavampi vaihtoehto.”

Ylöspäin Sports Car Center tosiaan on mennyt. SCC-konsernin liikevaihto oli 160 me 03/2020 päättyneellä tilikaudella. ”Onhan se hienoa, että homma lentää niin kuin on mietitty”, sanoo Markus.

Keskustelumme lopuksi kysymykseen autokiinnostuksesta hän vastaa: ”Enää se ei ole autot, vaan bisnes. Bisneksestä on tullut harrastus.”

Markuksen viesti nuorille

”Jos ei ole määränpäätä, et voi löytää perille. Tavoite ei kuitenkaan saa olla liian tiukka eikä mailaa kannata puristaa. Hullunkiiltoon silmissä en usko. Vain siihen, että tietää, mitä tahtoo.”

Markuksen viesti toiselle johtajalle

”On osattava myös nollata ja ottaa etäisyyttä. Mitä kreisimpi tilanne, sitä enemmän tarvitaan vaikka urheilua vastapainoksi. Tai lepoa, jos kuormitus on kova. On huolehdittava siitä, että jostain suunnasta itseen virtaa hyvää energiaa.”

Kirjoittanut Sari Ajanko, Leadership Coach

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.