Mitä eroa on Advisory Boardilla ja konsultilla?
Tyypilliseen vuodenkiertoon taitaa kuulua se, että näin vuoden aluksi kirjoitetaan paljon konsulteista. Erityisesti strategiakonsulteista. Strategiaa toki voi, ja pitääkin työstää ja tarkastella pitkin vuotta, mutta vuodenalku on luontainen aika arvioida ja päättää varsinkin strategian toimeenpanon tavasta sekä panostuksista. Silloin myös strategiakonsulteista kertovat artikkelit ja postaukset löytävät tiensä silmien alle.
Tässä turbulentissa ja ennakoimattomassa maailmanajassa on entistä tärkeämpää olla koko ajan varuillaan strategisten valintojensa kanssa. Kiveenhakkaaminen tosiaankaan ei ole tätä päivää, jos kohta ei tempoilukaan. Mistä siis löytää tukea, sellaista palloseinää, joka auttaa sopivassa määrin luovimaan ja tuo herkkyyttä strategiseen johtamiseen?
Hyvä strategiakonsultti on kullanarvoinen. Hän on kokenut, kaikenlaista nähnyt ja työkalupakista löytyy koeteltuja viitekehyksiä ja välineitä. Häneen voi luottaa ja yhteistyö lisää määrätietoisuutta ja uskoa omaankin tekemiseen.
Kääntöpuolena voi kuitenkin olla se, että itselle mieluisan konsulttityypin työkalupakin anti ei ehkä ihan kohtaakaan omien tarpeiden kanssa. Tämä muuttuu erityisen kimurantiksi silloin, kun omat tarpeetkaan eivät ole ihan kirkkaimmasta päästä – joku tässä mättää, mutta mikä?
Omat tarpeetkaan eivät ole ihan
kirkkaimmasta päästä – joku tässä mättää, mutta mikä?
Hyvä ja hereillä oleva yritysjohtaja kyllä tuntee niskakarvoissaan, kun pitää havahtua. Jos niskakarvat eivät nouse, voi yöuni katkeilla ja mielessä hyrrää jotain, mitä oikein ei vielä osaa sanoittaakaan. Se voi olla jokin hiljainen signaali, tai kenties se kuuluisa intuitio: ”nyt eivät mittarit osoita riittävässä määrin kaakkoon”. Ehkä tekemisen ilmapiiri tai johdon puheenparsi on luonteeltaan muuttunut. Onko etätyö ja korona se, joka on himmentänyt innostuneen ilmapiirin? Tai ehkäpä korona olisikin vain laiska vastaus asiaan, joka oikeasti onkin jotain muuta.
Konsultti myy palveluaan, joka on hyvin hiottu ja useaan kertaan testattu.
Mutta toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla, se vaatii hyvän asiakkaan. Hyvä asiakas tietää, mitä haluaa ja tarvitsee, tai vähintäänkin osaa osoittaa sormella kohtaa, jota pitää lähteä möyhimään.
Advisory Board elää mukana yrityksen elämää pitkässä juoksussa.
Olipa sen muoto mikä tahansa InHuntin luomista Advisory Board -toimintamalleista* eli pysyvä Satelliitti, vaihtuvampi Helikopteri tai säpäkkä Kirittäjä, on Advisory Board aina läsnä. Parhaimmillaan se on toimija, joka herää ja havahtuu yöllä, tai soittaa johtajalle kertoen niskakarvojensa asennosta. Näin ei toimi konsultti, ellei oma myyntikirja ammota tyhjyyttään ja siksi nostata niskakarvoja.
Advisory Board työstää yrityksen määrittämää teemaa, tutkii mahdollisuuksia tai ratkoo strategisia ongelmia. Se on mukana yrityksen toiminnassa pitkässä juoksussa, skannaa toimintaa ja toimintaympäristöä. Advisory Board havainnoi kilpailijoiden toimintaa, globaaleja markkinoita ja asiakaskäyttäytymistä ollen itse irti yrityksen johtamisen arjesta. Se näkee jäsentensä silmin ja yhdessä kollektiivisesti asioita, joita ihan läheltä ei ehkä näe. Joskus vain tuntee. Vaikkapa siellä niskakarvoissaan.
Siksi Advisory Board on arvokas toimija osana yrityksen johtamisjärjestelmää. Ja siksi se on eri asia kuin konsultti.
*pohjana Kauppakamarin HAB-sertifikaattikoulutuksessa HAB – Hyväksytty Advisory Boardin jäsen | Johtaminen ja esimiestyö | Kauppakamarin Koulutus (kauppakamarikauppa.fi)
Kirjoittanut Tarja Ilvonen, Johtaja Board Competencies, Senior Headhunter
Vastaa